maanantai 8. heinäkuuta 2013

Mh-testi Ruotsi

Viikko sitten kävimme parin päivän visiitin Subrén synnyin maassa Ruotsissa. Ohjelmassa on shoppailun lisäksi kesän Mog Ur´s tapaaminen MH-testin muodossa. Suben kasvattaja Eva oli järjestänyt kasvateilleen MH-testin ihanaan paikkaan lähelle Tukholmaa.

Perillä Ruotsissa olimme lauantai-iltana ja onnellisesti päätimme ajaa yöksi kilpailupaikalle meinaan ennakko odotuksista poiketen sinne ajoikin pari tuntia noin 30min sijaan, ja tästä kiitos kuului ihanalle navigaattorillemme, joka tahtoi mennä kisapaikalle meriteitse Suomen kautta. Kolmen kerran Tukholma keskustan ympäri pyörimisen jälkeen päätimme lähteä ajamaan vähän oman pään mukaan tulkiten Evan antamia ajo-ohjeita. Liikenneympyröitä bongattiin enemmän kun ohjeessa oli, samoin ratsastuskouluja osui matkan varrelle monia, mutta lopulta hyvällä tuurilla löysimme koepaikalle. Paikka oli upea paikallisen koirakerhon tila, jossa oli todella iso agilitykenttä, 5  pk kenttää, iso peltokenttä (noutajat harjoittelivat omia juttujaan siellä ainakin koepäivänä) ja kaikki hienosti ajettuna lyhyeen nurmeen. Kyllä kävi vähän kateeksi ja Suomen Ojankokin on aika pieni ja mitään sanomaton tuon paikan rinnalla. Paikalla oli myös koirakahvila, joka on auki viikonloppuisin ja iltaisin, sinne tuli ihan ihmisiä koirineen nauttimaan kesäpäivästä sen kummemmin treenaamatta. 

Sub oli ensimmäinen testattava koira ja hieman jännitti kielitaitoni riittävyys kaiken muun sähläyksen lisäksi. Tuomarit olivat oikein mukavia, ja jaksoivat selittää pitkän kaavan mukaan asiat hitaasti ja selvästi, joten selvittin testistä kunnialla läpi.

MH-kuvaus Mog Ur´s Mrs Snabb, tasan 18kk

1a. Kontakti tervehtiminen: 4 Ottaa itse kontaktia tai vastaa siihen
1b Kontakti yhteistyö. 3 Lähtee mukaan, mutta ei ole kiinnostunut TO:sta
1c  Kontakti Käsittely: 3 Hyväksyy käsittelyn

2a Leikki 1 leikkihalu: 5Aloittaa erittäin nopeasti ja on hyvin aktiivinen
2b. Leikki 1 tarttuminen 4 Tarttuu heti koko suulla
2c.Leikki 1 Puruote ja taisteluhalu 4 Tarttuu heti koko suulla, vetää vastaan kunnes TO irroittaa

3a. Takaa-ajo 1kerta: 3 Aloittaa etenemisen hitaasti, lisää vauhtia, seuraa koko matkan saalista
3a. Takaa-ajo 2kerta: 4 Aloittaa kovalla vauhdilla päämäärähakuisesti, pysähtyysaaliille

3b. Tarttuminen: 2 Ei tartu saaliiseen

4 Aktiviteettitaso: 4 Tarkkailevainen, toiminnot lisääntyy vähitellen
 - Kohta tehtiin pitkässä heinikossa, alkuun Sub syöpötteli heinää, sitten istahti hetkeksi viereen, sitten oli löytävinään pusikoista jotain, jonka jälkeen nuohosi puskaa läpi sen verran mitä remmi antoi periksi.

5a. Etäleikki kiinnostus: 3 Kiinnostunut avustajasta, seuraa ilman taukoja
5b. Etäleikki uhka/aggressio: 1Ei osoita uhkauseleitä
5c. Etäleikki uteliaisuus: 1Ei saavu avustajan luokse

5d. Etäleikki leikkihalu: 1 Ei osoita kiinnostusta
5e. Etäleikki yhteistyö: 1 Ei osoita kiinnostusta

-Subré lähti asenteella mitä hittoa siellä hypit, muristen ja haukkuen, mutta kun huomasi, että siellä on ihminen niin homma meni leikiksi. Ihmisen kanssa neiti ei ehtinyt leikkimään kun piti juosta mudi rallia kenttää ympäri. Ralliltaan ei meinannut antaa itseään edes kiinni, hihnassa käytiin sitten katsomassa avustajaa ja nyt Subrélla olisi aikaa ollut leikkiä lelullakin.

6a. Yllätys pelko: 5 Pakenee enemmän kun 5 metriä
6b.Yllätys puolustus/aggressio: 1 Ei osoita uhkauselkeitä

6c. Yllätys uteliaisuus: 2 Menee haalarin luokse kun ohjaaja puhuu kyykyssä ja houkuttelee koiraa

6d. Yllätys jäljellejäävä pelko: 3. Pieni nopeuden vaihtelu ensimmäiselle ohituskerralla, Toisella ohituskerralla ei reaktiota.
6e. Yllätys jäljellejäävä kiinnotus. 1 ei osoita kiinnostusta haalariin

-Subré otti pyrähdyksen kun haalari repsahti, tuli sitten heti metrin päähän, mutta ei ollut oikeastaan enään niin kiinnostunut haalarista, että olisi tullut haistelemaan. Kutsusta sitten tuli viereeni ilman ongelmia. Ohi kävellessä hyppi hihaani ja yritti saada leikkimään, tylsää tälläinen, leikkiminen oli kivempaa. Ei osoittanut mitään kiinnostusta haalariin tai väistellyt haalaria, tuomarin mukaan se ei vaan ollut tarpeeksi mielenkiintoinen neidin mielestä.

7a. Ääniherkkyys pelko: 5 pakenee enemmän kuin 5 metriä
7b. Ääniherkkyys uteliaisuus: 1 Ei mene katsomaan määrajan puitteissa
- Subré tuli kutsuttaessa laitteen luokse, muttei ehtinyt tulla 15 sek puitteissa kun tyhmänä en heti alkanut kutsua sitä kun en kuullut tuomarien käskevän niin tehdä.

7c. Ääniherkkyys jäljellejäävä pelko 3 Pieni nopeuden vaihtelu kerran, pienenee toiselle ohituskerralle
7d. Ääniherkkyys jäljellejäävä kiinnostus 1. Ei osoita kiinnostusta räminälaitetta kohtaan



- Oletin ettei Subré olisi reakoinut oikeastaan ollenkaan räminälaitteeseen, koska noin peruselämässä se ei ääniin reakoi ja on ensimmäisenä tutkimassa äänen lähdettä. Kun laite oli katsottu läpi Subré aloitti jälleen loikka loikka leikitään leikin ja hyppelehti innoissaan ympärilläni räminä laitteesta kiinnostumatta.

8a. Aaveet puolustus/aggressio: 2 Osoittaa yksittäisiä uhkauselkeitä
8b. Aaveet tarkkaavaisuus: 4 Tarkkailee aaveita, lyhyitä taukoja
8c. Aaveet pelko: 3 On enimmikseen ohjaajan edessä tai sivulla, vaihtelee paon ja kontrollin välillä
8d. Aaveet uteliaisuus. 1 Menee katsomaan, kun ohjaaja on ottanut avustajalta hupun pois

8e. Aaveet kontaktin otto aaveeseen: 1 Torjuu kontaktia

-Subré oli pääasiassa koko ajan edessäni ja murisi ja haukkui kummituksilla. 5m päässä kummitusten olleessa Subré siirtyi hieman taaemmas. Kun laskin hihnan kädestäni ja kävelin toisen kummituksen luokse, Sub jäi katsomaan hölmistyneenä paikoilleen. Tuli sitten möykäten perässä ja sitten heitti pentuvaihde päälle ja piti juoksennella meidän ympärillä näpsien kummitusta helmasta. Kun otin hihnasta kiinni Subré rauhoittui hauskan pidoltaan ja tuli tervehtimääm kummituksia ihan kunnolla.

9a. Leikki 2 leikkihalu: 4 aloittaa nopeasti ja on aktiivinen

9b. Leikki 2 Tarttuminen: 4 Tarttuu heti koko suulla


10 Ampiminen 1 Ei häiriinny, havaitsee nopeasti ja sen jälkeen täysin välinpitämätön

Subrélla oli oikein hauskaa, hieman meni homma leikkimiseksi niiltäkin osin, joissa ei ollut tarkoitus leikkiä. Tuomarin mukaan Subré on vielä aika pentumainen ja nuoruuden epävarma, mikä saa sen reakoimaan kaikkeen hyvin jyrkästi. Sub palautuu kuitenkin hyvin nopeasti, eikä sillä jää mikään pelko tai tunnetila päälle. Kun asia on nähnyt niin se on ok, sen turhia mukisematta. Neiti kiihtyy nollasta sataan sekunnissa, mutta myös saa laskettua itsensä sadasta nollaan sekunnissa.  Nyt Sub vaatii vielä jonkin verran minun suunnaltani rohkaisua, mutta se saa varmasti reilusti itsevarmuutta lisää iän myötä. Ominaisuuksiltaan mitä parhain harrastuskoira ja terveluonteinen hieno koiran alku, jolla todellakin riittää leikkihalua ja taistelutahtoa.

Näin jälkikäteen ajateltuna Subré oli ehkä vähän liian keskeneräinen MH-testiinkin. Kyllä neiti testistä hienosti selvisi ja Subrélla oli oikein kivaa kun niin moni ihminen tahtoi leikkiä sen kanssa. Subrélla on selvästi ollut kevät vähän oman paikan hakemista niin laumassa kun yhteiskunnassakin, jos koirasta niin voi sanoa. Ja se on vähän epävarma itsestään ja kaikesta muusta, tämä näkyi hyvin testissäkin. Mutta ihan subrémainen kuvaus tulos on, ensin tehdään ja sitten mietitään ja unohdetaan saman tien.

Nyt Subrélla on sitten Känd Mentalstatus ja siitä vielä leimatkin passissa. Saa nähdä saanko tuon jalostusjärjestelmään näkymään, kunhan nyt saisin aikaiseksi rekisteröidä Subrén Suomeen.






lauantai 22. kesäkuuta 2013

Juhannus

Nyt alkaa olla sitten vuoden pisin päivä ohi ja lähdetään taas kulkemaan kohti talven lyhyitä päiviä. Loppukesä tuo tullessaan paljon kaikkea kivaa, joten innolla mennään niitä kohti.

Ensi lauantai aamuna lähtee laiva Turusta kohti Ruotsia ja kuten monet voivat arvata me (toivottavasti) istutaan tuossa laivassa. Subrén MH-testi lähestyy kovaa vauhtia, saa nähdä mitä neiti testistä pitää ja tuleeko esille jotain yllättäviä asioita ja ominaisuuksia. Ihan noin testiä ajatellen huvikseen ammuttiin tänään Subrélle ja Icarokzelle. Subré ei leikkiessä välittänyt yhtään ja kun ei tehty mitään vaan seisottiin paikoillaan Sub katsoi rauhassa pamauksen suuntaan, pamauksen jälkeen kun laskin sen irti ja lähdettin kävelemään ampujaa kohti Sub rallatteli tavalliseen tapaansa rentona. Icu ensimmäisellä kerralla hieman hätkähti, toiseen pamaukseen ei reaktiota ja kun seisoskelin vain paikoillani kolmannen ajan Icu istui vieressäni pamauksesta välittämättä. Joten ei ole selvästikkään kumpikaan nuorisokaartin jäsen paukkuarka.

Subrén agilitykilpailu depyytti sen kun lähenee, viikon päästä sunnuntaina tulee täyteen 18kk. Koska olemme tuolloin Ruotsissa ei neiti pääse ihan heti starttailemaan, mutta seuraavalle viikonlopulle onkin sitten agirotuun neiti ilmoitettu 5 viralliselle ja yhdelle epäviralliselle radalle. Kunnon potkaisulla kakaran kisaura käyntiin, toivottavasti kotiin tultaisiin kera mukavien tulosten, vaikka kisarutiinien ja kokemuksen hakeminen on tuon ikäsen kanssa tärkeämpää kuin itse tulokset. Varmuuden vuoksi ilmoitin rajakoiran pahaisen maksiluokkaan, onpahan sitten iloisempi yllätys jos Sub suostuu seisomaan kunnolla ja menee mediksi, kuin toisinpäin. Secin ilmoitin viralliseen starttiin sekä sunnuntaina sekin juoksee isäni kanssa senior avo sm radan. Secillä on yleensä ollut hylkyrikas viikonloppu aina agirodut, jospa tänä vuonna tulisi siihen vihdoin ja viimein muutosta.

torstai 20. kesäkuuta 2013

Unkarilaisvahvistus

Lauantaina pöyrähdin Kotka Kv:ssa Secin, Subrén ja Icarokzen kanssa. Mukavasti päivä meni höpötellessä tuttujen kanssa. Kotiin lähtikin sitten neljä koiraa, kolmen tulleen sijasta, kun autoon hyppäsi mukaan unkarin tuonti mudi Uccu Secin kasvattajalta. Uccu tuli meille katselemaan maailmaa ja hieman sosiaalistumaan.

Pienten alkuvaikeuksien jälkeen Uccu on oikein mainiosta solahtanut mukaan laumaan ja hurmannut koko perheemme. Oikein ihastuttava nuori neiti oppii koko ajan hyvää vauhtia kaikenlaista ja rohkaistuu päivä päivältä kohtaamaan uusia ihmisiä ja asioita. Uccu on nyt pyörinyt mukana kaupungilla ja treeneissä ihmettelemässä, kaikki kiinnostaa mutta sitten aina pitää hetki pohtia uskaltaako, mutta useimmiten uteliaisuus vie voiton.

Leluilla Uccu on tänään innostunut oikeastaan kunnolla leikkimään. Icun kanssa se veti aamulla sukkaa ja vinkupallot ovat kivoja. Juusto ja makkara maistuvat, mutta kaikki kovat namit ovat ihan hyi.

Ensimmäisellä lenkillä lauantai iltana

lauantai 8. kesäkuuta 2013

Täällä taas!

Kuten monet ovat varmaankin huomanneet blogi on ollut suljettuna jonkin aikaa. Nyt on kuitenkin aika jälleen palata blogin pidon pariin.

Paljon on ehtinyt tapahtua tällä välin kun blogi on ollut suljettuna, joten pieni katselu menneisyyteen taitaa olla paikoillaan. Aloitetaan vanhemman oikeudella Secin kuulumisista.

Seci ja A-sert

Prinsessa on ollut oikein pätevä agilityrintamalla ja tällä hetkellä tuntuu olevan aika hyvin palaset kohdallaan. Ainoa pikku virhe, hyvin inhottava virhe mitä kisoissa on käynyt niin on riman pudotukset, yleensä vain yksi pudotus, mutta sekin pilaa hyvän nollan.Tuplanollaa Seci on parhaansa mukaan yrittänyt tehdä koko kevään, mutta itse olen onnistunut sössimään kaikki hyvät yritykset. Paras näistä sössimisistä oli kouvolan kisoissa kun pienen hässäkän seurauksena jalkani osui toisiksi viimeisenä esteenä olleeseen pussiin, josta hylky. Niin hyvä rata oli takana, ja sitten ... arggg kyllä muuten otti koville.

Subré on ahkeroinut monen lajin parissa. Agilityn kisaikä kolahtaa mittariin heinäkuun alussa ja meno on sen näköistä, että hyvillä mielin ensimmäiset startit juostaan agirodussa. Epävirallisesti Subréa mittailtiin omissa kioissa 42,5-44cm välille, joten maksi hypyt ovat nyt treenin alla. Ensimmäiseen kunnon valmennukseenkin Subré on päässyt ja paahtoi hienosti menemään Oreniuksen valvonnassa, parin kohdan katsomisen jälkeen selvittiin 5, 28 esteen rata. Pienenä yllätyksenä tuli kouluttajalle kun kerroin lopuksi, että ikää on sen 15kk. Kommenttina saatiin, huikean pätevä ikäisekseen ja tasapainossa irtomisten ja kääntymisien kanssa. Hyvää työtä on lahjakkaan neidin koulutuksessa tehty.Kyllä lämmitti mieltä, vaikka tiesin jo valmiiksi, että Subré on aikkas hieno otus. 

Jälkeä ja tottista on pari kertaa käyty kokeneempien kanssa treenaamassa ja kehuja on sieltäkin tullut. Subré on kunnon palveluskoira lampaan vaatteissa ja hieman hymyilytti kun tuomarinakin toimiva kouluttaja sanoi, että yleensä voi heti mudin tottiksen kohdalla laittaa, että vaaditaan lisää viettia ja voimaa, mutta tämä yksilö on kyllä poikkeus rotutovereidensa rinnalla. Jälki alkaa olla koe valmis, mutta tottista pitäisi vaan jaksaa tehdä ja tehdä, Subrélla on asenne jo kohdallaan niin nyt vaan sitä tekniikkaa hiomaan.Pk-A:ta on tehty madallettuna ja noutoesineenä pallo tai patukka, hyppyssä on päästy 75cm ja noutojen kanssa 60cm. Kapulan kanssa ei ole vielä tehty kumpaakaan. Hypyt menevät herkästi etupainoisiksi kun suuhun laitetaan jotain, joten agilitypuolelta tuttuja hyppytekniikkaa harjoitteita on nyt tehty pallo suussa ja selvästi hypyt ovat parantuneet. 



Uutena lajivaltauksena Subré kävi kokeilemassa paimennusta. Odotin, että se varmaankin syö lampaat, tai vähintäänkin keuhkoaa niiden perään aivan hulluna. Kyllähän neiti alkuun tietenkin koitti, että saako lampaita pölläyttää juoksemaan, mutta nopeasti Sub huomasi mitä siltä haetaan ja homma lähti toimimaan.
Syttymisen merkkejä alkoi jo lopussa näkymään, ja enään pieni kipinä niin Subré on kunnolla syttynyt paimenkoira. Kouluttajan mukaan Subré on todella lahjakas ja tuollaisella poweri määrällä siitä saa upean ja näyttävän paimenen. Neljännen lajin kouluttaja tämän kevään aikana, joka ihailee kakarakoiran lahjakkuutta ja ominaisuuksia. Subré on vaan monilahjakkuus, oikea kultakimpal. Olen vaan päivä päivältä tyytyväisempi tuohon kakaraan, ja on se sen verran aikuistunutkin, että käytöstavat kotioloissa alkaa olla jo hyvin hanskassa, eikä tarvitse joka päivä olla vääntämässä, joista yksin kertaisista säännöistä. 


Koiruudet ovat myös tutustuneet kaupunkilaiselämään. Pehmeämpi kosketus ensin Kuusankosken kautta, jossa olin hoitamassa kahta corgia ja sakemanni veteraania.  Ja sitten viime viikolla jatkoimme samalla teemalla viettäen pari päivää Vantaalla Oonan ja Oran kiusana. Samalla treffailtiin Yrtti ja Pelle mudia.






 


No siinä noin päällimmäiset kuulumiset. Useimmat varmaankin huomaavat blogin ulkoasuun tulleen muutoksen, sekä valikkoon tulleet agility, tottelevaisuus ja jälkipäivyri osiot. Tästä lähtien olisi tarkoitus kirjoittaa treeneistä omien osuuksiensa alle ja tämä blogi tulee olemaan enemmänkin yleisten kuulumisten osuus, johon tulee sekavasti kaikkea pintaa raapaisten. Nyt voi sitten oman mielenkiinnon mukaan seurailla vain yhden lajit treenejä, tai jos kaikki kiinnostaa niin seuraamista helpottamiseksi osion nimen perässä on aina päivämäärä, koska sinne on viimeisimmäksi tullut päivityksiä.