perjantai 27. heinäkuuta 2018

He ovat täällä!

Uusi Hyberhyber sukupolvi on syntynyt. Synnytys alkoi tiistai iltana lämpöjen laskulla. Iltapäivällä lämmöt olivat 37,1, mutta nousivat siitä vielä ylöspäin käyden 37,5. joten uskalsin vielä illan käydä pyörähtämässä töissä. Töistä tullessani lämmöt olivat vielä samat, joten lähdimme käymään iltalenkillä, jonka jälkeen lämmöt tippuivatkin nopeasti 36,9. Yön Ren oli paikoin levoton, mutta kuitenkin se meni vielä ihan hyvin nukkuessa. Aamupäivästä lämmöt lähtivät takaisin nousuun ja avautumisvaihe selvästi alkoi. Renin omistaja ajoi meille töidensä jälkeen iltapäivällä ja sitten vaan odoteltiin, odoteltiin ja odoteltiin. Ren viihtyi tiukasti pentulaatikossa, rauhassa maaten välillä vähän asentoa vaihtaen ja läähätti. Pitkin iltaa Ren välillä halusi tulla halittavaksi ja palasi sitten aina hetken päästä laatikkoon. Puolilta öin päätimme käydä hieman torkkumaan ja saimmekin hetken nukuttua, mutta sitten alkoi tapahtua. Lopulta avautumisvaihe kesti reilun 14h ja itse synnytys reilun 5h. Viimeisten pentujen kohdalla Ren oli jo hyvin väsynyt, eikä meinannut jaksaa ponnistaa riittävästi ilman tsemppausta. Viimeisen pennun ulos saanti vaatikin hieman vetoapua, kun pentu ei ponnistuksista huolimatta liikkunut synnytyskanavaa eteenpäin. Lopulta sieltä kuitenkin tupsahti ihastuttavan eläväinen tyttönen. Lopullisena saldona 6 tyttöä ja yksi poika.



Alla pennut syntymäjärjestyksessä kera väliaikaisten työnimien virallisia nimiä odotellessa.


Klo2.32 Blue merle narttu "Glitter" 238g, 1,5vrk 264g








klo3.34 Blue merle narttu "Salama" 250g , 1,5vrk 276g













klo3.44 Ruskea narttu "Swiss"  265g, 1,5vrk 300g







klo4.08 Blue merle uros "Rhein" 266g, 1,5vrk 278g







klo4.40 Musta narttu "Aszuliina" 221g, 1,5vkr 251g




klo5.53 Ruskea merle narttu "Special" 233g, 12h 218g, 1,5vrk 229g




klo7.10 Ruskea merle narttu "Martta Myöhäinen" 261g 1,5vrk 293g





Ren hoitaa pentujaan varsin hienosti ja rakkaudella. Se toipui synnytyksestä ongelmitta ja kaikki pennut ovat varsin eläväisiä pötkylöitä. Alustavasti kaikille pennuille on kodit valmiina.


sunnuntai 22. heinäkuuta 2018

Viime hetket odotusta jäljellä

Vielä on viime hetket pentujen odotusta jäljellä. Ren muutti reilu viikko sitten jo minun luokseni ja pentulaatikkoa on jo sisusteltu kovaa tahtia. Varsin kuumat ilmat ovat hieman tuottaneet tuskaa ison mahan kanssa kulkevalle tulevalle mammakoiralle, mutta hyvin se vielä jaksaa lenkkeillä illan viiletessä.


Ennen Renin tuloa ehdin omien koirieni kanssa käydä Kouvolan rallytokokisoissa. Vip korkkasi AVO luokan hienosti, tehden oikein iloisen ja osaamisensa mukaisen radan. Olimme sitten vähän liiankin iloisia maalissa, joten Vip päätti palkata itsensä kehänauhan sisällä purren hihnaan kiinni. Se
siitä hyvästä tuloksesta ja paperiin kirjattiin hylky. Zeta ei oikein ollut rallyfiiliksessä, mutta tarpoi radan läpi 78/100 arvoisesti, joten toinen tulos avo luokasta. Subré pääsi korkkaamaan voittajaluokan ja teki oikein hienon suorituksen. Sub olisi saanut 90/100, mutta harmillisesti sillä oli niin huono ohjaaja matkassa, että tulos putosi 67/100, hieman harmitti, mutta samaan aikaan kuitenkin olin mitä tyytyväisin koiran suoritukseen. Ensi kerralla pitää vaan muistaa olla tarkempi, ettei pysähtele väärissä liikkeissä tai tee mitään muutakaan turhaa radalla...


Heinäkuun puolivälissä mudimiittailtiin 8 mudin ja parin muun rotuisen seurassa. Alkuperäiset treenit peruttiin, mutta Oonan kanssa päädyimme pitämään omat. Treenit olivatkin sitten loppujen lopuksi yhdistelmä nykyisiä Hyberhyber koiria ja omiaan odottavia. Ilma oli jo varsin kuuma, mutta suht hyvin koirat jaksoivat kuitenkin tehdä hommia. Subré ja Zeta pääsivät pitkästä aikaa ajamaan jäljet, tämän vuoden ensimmäiset... Subrélla alku oli haastava ja meinasi lähteä harhoille, ennen kun kunnolla sai oikeasta jäljestä kiinni. Zeta meni jälkensä tasaisesti kiskoen läpi ja ilmaisi kaikki kepitkin näppärästi matkalta. Metsäjuttujen jälkeen lähdimme kentälle treenaamaan rallytokoa. Varsin kiva päivä ja eiköhän uudelleenkin treenailla samalla porukalla. Nyt vaan toivotaan pentuja riittävää määrää sopivalla jakaumalla niin seuraavalla kerralla kaikilla olisi oma mudi mukana.


Ren esittelee masuaan

Vip nauttii rapsutteluista


Viime perjantaina pidimme sitten virallisemmat Hyberhyber treffit paimennuksen merkeissä. Mukana oli Subré, Vip, Hilla, Viima, Källi, Vida, Flinga ja yksi beussi vahvistus kun yksi joutui sairastumisen vuoksi perumaan osallistumisensa. Subré oli ihan onnessaan kun pääsi pitkästä aikaa paimentamaan, hyvin se vielä vuosien tauon jälkeen muisti. Ensimmäinen kierros tehtiin pyöröaitauksessa, jossa se hetken viitsi lampaita pyörittää, mutta sitten totesi homman ihan turhaksi kun ei  niitä saanut mihinkään kuljetettua.Toisella kierroksella Sub pääsi isolle laitumelle, jossa tykkäsi kovasti lampaita liikutella ja ohjailla.  Vip pääsi ensimmäistä kertaa paimentamaan ja alun ihmettelyn jälkeen innostui hommasta jo varsin hyvin. Mudiksi sillä oli yllättävän paljon silmän käyttöä mukana, varsinkin ensimmäisellä kierroksella. Vip teki molemmat kierrokset pyöröaitauksessa, toisessa lampaat suostuivat liikkumaan vain pienellä alueella kun puoli aitausta oli vesilammikkoa.

Vip

Vida

Subré

Subré

Flinga

Subré  


Lauantaina rynnistettiin vielä töistä suoraan Haminaan kisaamaan ennen pentutaukoa. Kuuma ilma teki varsinkin ohjaajalle tepposet, eikä Vipkään täysiä kulkenut. Ensimmäisellä radalla en saanut sitä takaakiertoon ja se haki puomin sijaan pimeään putkeen. Toisella radalla hukkasin koiran ennen puomia ja se ajatui pituudelle. Juoksari A:t toimi, mutta kummallakaan puomilla
ei ollut kovin hyvät  osumat. Vip on treenannut viimeksi kesäkuun puolivälissä, joten ehkäpä hieman toistoa alle ennen seuraavia kisoja, niin toimii jälleen juoksarit ja yhteinen rytmi tehdä hommia.








torstai 21. kesäkuuta 2018

Pentuja tulossa!

Onnellinen tuleva äitikoira, jonka häntä alkoi heilua kun eläinlääkäri ultralla löysi ensimmäisen pennun. 
Eilen kävimme kurkkaamassa Opaskoirakoululla Sveitsin tuliaisia. Ultralla masusta löytyi ainakin 4 pientä mudin alkua, mahdollisesti jemmassa on muutama lisää. Nyt sitten malttamattomana odotellaan reilu kuukausi mitä sieltä maailmaan tupsahtaa <3



Ensimmäiset kuvat pienistä <3 


perjantai 15. kesäkuuta 2018

Jälleen kuulumispläjäys

Jälleen on tullut selattua vanhoja omia kirjoituksia narttujen tiineysoireita etsien. Samalla sitä vaan miettii kuinka kiva niitä onkaan lukea ja muistella menneitä, sekä kuinka pitäisi nykyäänkin vielä innokkaammin ehtiä tänne kirjoitella muistiin kaikkea tulevaisuutta varten . Nykyään tulee liikaa tehtyä koosteita kun Facebook on vaan niin paljon helpompi nopeasti päivittää ja kuvat ja videot heittää instagramiin. Mutta jottei tämä blogin puoli ihan kuole niin tehdään taas tylsääkin tylsempi kooste pläjäys meidän lauman ja vähän muidenkin juttuja sekaan elämästä.

Tiu 6kk


Viimeisen reilun viikon meidän elämä on pyörinyt talouden pikku prinsessan ympärillä. Tiulla todettiin vasemmassa lonkassa yllättäen legg perthes, joka leikattiin pois viime viikon keskiviikkona. Tiu on satunnaisesti pompautellut takajalkaansa, joten pyysin muun käynnin yhteydessä eläinlääkäriä tsekkaamaan polvet. Ne olivat kunnossa, mutta takajalkojen ääriasentoon taakseveto sai pienen kiljumaan ja puremaan kivusta. Niinpä se siirtyi seuraavaksi röntgen kuviin, josta paljastui ikäviä uutisia. Tiun vasemman lonkan reisiluun päässä näkyi selvät muutokset, joten eläinlääkäri suositteli leikkausta mahdollisimman pian, vaikka terrierin täpäkkyydellä pieni ei jalan kipua suuremmin vielä näyttänytkään arjessa. Tiun pieni 1,5kg koko tuottikin sitten hieman pään vaivaa, kun kuvannut klinikka ilmoitti heti ettei leikkaa näin pientä. Leikkaavaa klinikkaa sainkin sitten soitella jokusen puhelun ennen kun löysin suostuvaisen ja meidän aikatauluun sopivan ajan Porvoon Avecista. Kyseinen klinikka oli oikein miellyttävä ja lääkäri vaikutti osaavalta, joten voin lämpimästi suositella paikkaa muillekin. Ensimmäinen päivä meni pieneltä huonoa vointia itkiessä, mutta seuraavana alkoi jo olo parantua. Nyt kun on ensimmäinen viikko takana, niin Tiu jo kävelee varsinkin sisällä jalalla jo normaalisti. Jumppailut jatkuvat ja tikkien poiston jälkeen alkavat uintitreenit, niin eiköhän tuosta vielä kelpo kinttu tule.





Kisasimme viimeksi toukokuun alussa. Vappuna suuntasimme Karitan ja Flingan kanssa Lappeenrantaan kisaamaan, jossa Zeta juoksi yhden lähdön ja Vip kaksi. Zetan hyppäri alkoi hyvin, mutta sitten ei ihan taas keskittyminen ja taipuminen riittänyt oikealle esteelle osumiseen. Vipin ekalla radalla ensin itse mokasin ja sitten pussi aiheutti suurta kummastusta pienelle miehelle. Agilityradalla sitten taiteilimme pelasta ja kalasta taktiikalla nollan -20,91 5,02 etenemällä, joka riitti reilulla -11sek erolla voittoon koko kisan reilusti nopeimmalla ajalla. Kyl se ihan kivasti sitten kulkikin, vaikka ohjattiin miten sattuu ;)



Toukokuussa juostiin myös oman seuran kisat. Ahneena ilmoitin koirat kisoihin, vaikka samana viikonloppuna oli niin lauantaina kuin myös sunnuntaina LAU:n valmennusryhmän viimeiset treenit. Lauantaina sain vaihdettua vuoroa toisen kanssa, joten aamulla suuntasin ensin valmennukseen ja sieltä aloittamaan Vipin 2lk kisat. Subré tuurasi aamulla valmennuksessa oikein innokkaana, kun harjoittelimme uusia agilitypelejä. Valmennuksen jälkeen kaasupohjassa huristeltiin Kouvolaan. Sopivasti ehdin näkemään vielä ykkösluokan viimeisen startin juuri ekoissa kisoissaan olevalta Källiltä. Vielä ei tuloksilla juhlittu, mutta radalla oli hyviä pätkiä. Samaa linjaa jatkoi Vipkin, joka kisasi tai edes teki agilityä ulkona ensimmäistä kertaa sitten syksyn. Nuoren koiran kanssa huono idea, varsinkin kun kentän laidalla oli monta tuttua. Keskittyminen ei siis herralla ollut mitenkään kohdillaan, vaikka radat tuloksetta saatiinkin rämmittyä läpi. Vip jäikin nyt kisatauolle harjoittelemaan lisää teknistä osaamista, niin sujuu kakkosluokan radat hieman nätimmin.

 Sunnuntaina suuntasimme ensin kisaamaan ja sitten valmennukseen. Tällä kertaa kaivettiin mummokoira töihin ja Seci oli ihan intona. Ensimmäisellä radalla putki kutsui hypyn sijaan, koska sinne vaan nyt oli kiva mennä. Toisella radalla unohdin juoksevani Secin kanssa enkä juoksari Vipin, joten puomilla komea loikka... Ja kolmannella ohjasin huonosti ja sain koiran irtoamaan kauas putkeen. Kovasti muori on hidastunut, vaikka intoa vielä riittääkin, joten ehkäpä vielä omissa kisoissa juoksemme vielä syksylläkin. Kisojen jälkeen suuntasimme vielä Lappeenrantaan jälleen valmennukseen, nyt teemana oli SM-kisatuomarin radasta hyppyrata kooste. Vip paukutteli hienosti nollaa molemmilta radoilta, joten kai me ollaan ensimmäisen valmennuskerran räpellyksestä vähän kehitytty.

Tiu 5kk


Tiu aloitti näyttelyuransa mätsäristä heti 5kk täytettyään. Pieni esiintyi varsin nätisti saaden ensin punaisen nauhan ja pienestä väsymyksestä huolimatta voitti punaiset pennut. Näin BIS kehä kutsui, jossa alkoi jo väsy känkkäränkkä iskeä. Hienosti Tiu kuitenkin tsemppasi ja sai ehkä vähän söpöydellä anteeksi joten sijoitus BIS3 ja järjestävän 5B luokan suosikki palkinto tuli lisänä kotiin vietäväksi. Tiulle oli jo virallisia kehiäkin suunnitteilla parit, mutta jalka leikkauksen takia sen kehäilyt siirtyvät tulevaisuuteen.


Kasvateista ainakin Flinga on käynyt napsimassa palkintoja, TK2 272,5 kera voiton kera ja agilitystä nollavoitto on myös plakkarissa muutaman viikon takaa. Tokokokeesta video


Viva aloitti työt Viikin tutkimuspelloilla hanhikoirana.

C. Terhi Multamäki
Onnellinen hanhipaimen


Ensi viikolla onkin sitten jännitystä edessä kun on Renin ultra aika. Pientä pyöristymistä on ollut havaittavissa ja muita pieniä merkkejä käytöksessä, jotka voisivat viitata tiineyteen, mutta  saapi nähdä minkälaisia uutisia ultra tuo tullessaan.