Näytetään tekstit, joissa on tunniste näyttelyt. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste näyttelyt. Näytä kaikki tekstit

perjantai 9. joulukuuta 2011

Huvinsa kullakin

Tuli tuossa toissa päivänä katsottu tv:stä ohjelma hulluista koira harrastajista jotka olivat matkalla Liettuaan näyttelyyn. Ohjelma oli kuvattu 2005 hieman oli homma helpottunut tuostakin, tai sitten meillä oli vaan niin mahti porukka. Tuli niin ihanat muistot mieleen kun katseli tuttuja maisemia. Ja pakko myöntää, että heti aloin miettimään joskos penskalle lähtisi hakemaan junnusertejä niin pääsisi taas reissuun, mutta katsotaan nyt kuinka hyvin opiskelijan rahapussi antaa periksi. Tietenkin jos kävisi Liettuasta hakemassa 1-2, niin pitäisi sitten Virosta käydä hakemassa kolme (=kaksi reissua) jotta saisi junnu valiot. Samalla tietysti hakisi Secille Viron valion jonka se tarvitsee vielä Baltian valioon. Samaan reissuun pitäsi sitten tunkea agilitykisojakin mukaan. Mutta aika näyttää mitä nyt tulee tehtyä.

No tästä innostuneena tein nyt alustavia näyttelykalentereita. Seci käy sen verran kv:ta että viimeinen cacib tulee, lahti kv:hen on kyllä luotu kovat odotukset.

Seci
28.-29.4. LAHTI KV 1,4,5,7,9-2,3,6,8,10
Tuomari: Maija Mäkinen

12.-13.5. HAMINA KV 2,3,5,7,10-1,4,6,8,9
Tuomari: Leila Kärkäs

16.-17.6. KOTKA KV 1,4,8,9,10-2,3,5,6,7
Tuomari: ?

7.-8.7. KARJAA KV 2,3,7,8,10-1,4,5,6,9
Tuomari: Tanya Ahlman-Stockmari

28.-29.7. MIKKELI KV 2,3,6,8,10-1,4,5,7,9
Tuomari: ?

15.9. LOHJA
unkarinpaimenkoirat, Unkarinpaimenkoirat, päänäyttely
Tuomari: ?


Olin jo varautunut siihen että meidän kakara joutuu erkkariin jo junnuihin, mutta kun laskin noita muita näyttelyitä hamsterien ikälaskurilla niin ilokseni huomasin että meidän likkahan on vasta vähän yli 8kk, eikä vähän yli 9kk kuten olin päässä laskenut (pitkämatikka heh...). Joten nyt on näyttelyt kakarallekin, jos sopiva pentu syntyy.

Pentu:
Pentuluokka 7-9kk
18.8. KOUVOLA / 26.8. LUUMÄKI
15.9. LOHJA
unkarinpaimenkoirat, Unkarinpaimenkoirat, päänäyttely

Junnut:
8.12 Helsinki KV HeW-12 tai/ja 9.12 Helsinkin KV V-12


Hieman taisi olla tylsää, mutta ompahan nyt nuokin katsottu valmiiksi.


perjantai 17. kesäkuuta 2011

Latvia



No nyt kun päästiin kirjoittamisen makuun niin pieni juttu latvain reissusta, pitkästi en jaksa alkaa kirjoittamaan, mutta pääasiassa nyt näyttelystä.

Lauantaina Manuel Loureiro Borges:
FI MVA, LT CH Szofogadas Eji " Seci" ROP, CACIB, CAC -> LV MVA
Black Wizard's Every Inch a Man " Aslan" VSP, JUN-CAC


Onneksemme lapinkoirat ja mudit olivat aivan vierekkäisissä kehissä, joten molempian kehiä pystyi seuraamaan samanaikaisesti. Bumban kanssa kävin pyörähtämässä pu kehässä voittajaksi, loppujen lopussa Bumbis voitti myös nartun ja oli rop, junnu koira siis putsasi pöydän valio koirien jäädessä nuolemaan tassujaan. En sitten tajunnutkaan, että mudit alkava, vaan katsoin, että Aslan on kehän suulla, Seci nopsasti häkistä ulos ja juoksujalkaa sisään menolle, matkalla eräs nainen kävelessä potkaisi Seciä vahinogossa kylkeen, ja arvata saattaa kuinka pelästynyt pikku koira tämän jälkeen oli. Kehässä kuitenkin Seci kokosi itsensä. Hieman ketkuillen vein Secin jo Aslanin arvostelun aikana pöydälle seisomaan, vaikka niin ei kai ihan saisi tehdä kun on eri luokasta ja sukupuolesta kyse, no eipä kukaan valittanut. Seci antoi hyvin tutkia itsensä, tiesi olevansa champion luokassa ja käyttäytyi sen mukaisesti. Liikkeet menivät kivasti samoin seisoskelu, arvostelu oli ylistystä, en nyt sitä jaksanut alkaa tähän kirjoittamaan ja kääntämään laitan ne vähän myöhemmin. Rop kehässä juostiin ympäri, jonka jälkeen meille ojennettiin rop palkinto. Päivän saldo oli siis ERI, SA, VAK1, PN1, ROP, CACIB, CAC-> LV CH
Seci on nyt siis kolmen maan muotovalio. No sitten ranskalainen pumi ihminen nappasi hihasta ja pyysi avuksi pumiensa kanssa, joita esitettiin kolme, niistä kaksi oli hänen. Seci häkeille ja Joelia auttelemaan, hänen uroksensa kuitenkin hävisi norjalaiselle valio urokselle, joten en hänen narttunsa kanssa päässyt kehään. Ison kehän odottelu meni nopeasti pumi
ihmisten kanssa jutellessa norjalainen että ranskalainen puhuivat hyvää englantia ja tuli siinä ruodittua niin pumien kun mudienkin juttuja. Pumi ihmiset olivat myytyjä Seciin, varsinkin se pentumaisiin ja suuriin tummiin silmiin. No ukkoskuuro jylläsi ulkona, ja salaman isku sai palohälyyttimet huutamaan ja sähköt poikki, oli sekin kokemus. Samoin kun se, että tuomari katsoi Seciin päin, käväisi jopa katsomassa sitä takaa päin, no mutta ei sitten isossa kehässä välittänyt.

Lauantain väsyneet roppi koirat.


Sunnuntaina Kornelija Butrimova:
FI MVA, LT CH, LV CH Szofogadas Eji "Seci" ROP,CACIB
Black Wizard's Every Inch a Man " Aslan. VSP, JUN-CAC

Ennen kehäämme jutte
lin taas ranskalaisen kanssa, pääasiassa agility mudeista, joita kuulma suurin osa ranskan mudeista on. Hän pyyteli, että veisin hänen pyrrinsä isoon kehään, ellei Seci olisi rop.Tätä kehää ehdimmekin sitten odotella, ennen meitä olisi pitänyt olla kaksi kuvacia, mutta niitä ei näkynyt, ja sitten kehään meni meidän jälkeen oleva koira, pelästyneenä juoksin kysäisemään Aslanin omistajalta, että ei kai kehä nyt vaan mennyt ohi, onneksi ei. Tälläkin kertaa tein samoin kun edellispäivänä ja vein Secin valmiiksi pöydälle, tutkimiset meni hyvin, liikkeissä jouduin hieman kannustamaan, että häntä nousi kunnolla selälle, Seci kun olisi nostanut sen vaan puolisiksi, väsymys taisi painaa. No arvostelu oli taas loistava. No rop sieltä tuli. Kuvia pitäisi jossain vaiheessa tulla Aslanin kaveri otti ainakin palkinto kuvan ja Joel kuvaili meidän kehää sekä otti pari kuvaa ennen isoa kehää. Kehän jälkeen eräs nainen tuli kyselemään mudeista, sen verran pökerryksissä olin kuitenkin vielä juuri kehästä tulleena, että kysymyksiin vastailu englanniksi oli hieman vajaata, anteeksi siis siitä hänelle. Isossa kehässä sitten auttelinkin Joelian neuvomaan latvialaiselle naiselle joka esitti koiraa ensimmäistä kertaa elämässään, mitä kehässä pitää tehdä ja miten pyrriä esitetään, nainen ei aivan paras englannin taitaja ollut mutta kunnialla selvittiin ja hauskaa oli.




Meillä oli aivan mahti viikonloppu, mukana oli kolme koiraan (Seci ja kaksi suomenlapinkoiraa) ja kotiin tuomisina oli 4xROP, 4x CACIB, 2x CAC, 2x JUN-CAC, 2x LV MVA, C.I.B ja koko reissun vielä kruunasi Pojun RYP 4. Hauskinta oli kuitenkin nuo ulkomaalaiset pumi tuttavuudet, varsinkin pumeja kasvattava Joel oli todella mukava, ja ihan yllätyin kun hän tuli sunnuntaina kehämme luokse juttelemaan ja katsoi kehämme ja otti kuvia. Hänen kanssaan tulee varmasti juteltua useamminkin jos näyttelyissä nähdään. Norjalainen nainen oli myös todella mukava ja kehui varsinkin suomalaisia näyttelyn järjestelyjä. Viimeistään sitten varmaankin Suomessa järjestettävässä maailman voittaja näyttelyssä tapaamme jälleen, kiva nähdä sitten myös millainen norjalaisen pennusta on tullut, hänelle kun muuttaa nyt astutus palkkana Suomesta pentu, jonka isä on hänen uroksensa.

Nyt voimmekin sitten odotella joulukuuta jonka jälkeen alkaa viimeisen cacibin haku. Nyt Seciltä lähtikin karvat kun pesin sen ja olin hieman liian innokas furminaattorin käyttäjä, nyt mudi näyttä vielä ihan siedettävältä karvaa on erittäin vähän, mutta se on pesusta pörröinen, mutta kun pörrötys laskee paistaa taas kylkiluut läpi. Erkkarissa Seci varmaankin esiintyy ja ehkäpä kouvola KR:ssä, mikäli karva on kunnossa eikä agilitykilpailuja osu samalle päivälle.

sunnuntai 15. toukokuuta 2011

Ripaus kaikkea

Mistäköhän tässä nyt aloittaisi, hirmuinen määrä raportoitavaa ja kuitenkaan en jaksa mitään romaania kirjoittaa joten nyt tulee kaikesta vähän lyhyesti. Olisi ainakin noista treeneistä pitänyt kirjoittaa aikaisemmin ja kattavampi stoori, mutta...

No tätä ei varmaankaan viime kirjoituksen jälkeen uskoisi, mutta olimme keskiviikkona treeneissä. Ensimmäistä kertaa pääsimme agilitytuomari Allan Mattssonin oppiin. Rata oli suht helppo, mutta onnistuin mokaamaan helpoissakin kohdissa. Seci kun yllätti olan takaa, eikä tehnyt kaarroksen kaarrosta mihinkään, vaan tiukasti meni siivekkeitä pitkin. Ohjaukseni oli selkeäsi ruosteessa, kolmen viikon kunnon treeneistä pois olo näkyi, mutta pääasia että pikku koira toimi hienosti.

Torstaina seuraavat agilitytreenit. Lupasin itselleni että saan juosta yhden treenit viikossa, plus kisat, joten torstain treenit pyhitetään estetekniikalle. Rata oli helppo ja seisoin keskellä paikoillaan, josta oli helppo ohjata Seciä, tuo kun irtoaa... Päätreenin kohtaana oli puomi ja keinu, joissa ei kummassakaan ole ongelmaa, vaan enemmänkin treenaan niitä kohtia, että voin olla itse missä tahansa ja Seci suorittaa esteen puhtaan itsenäisesti loppuun asti. Kokonaisuudessaan kivat treenit.

Lauantaina suuntasimmekin sitten helsinkiin PK- tapahtumaan. Seci ei viralliseenkehään päässyt, mutta silti oli mukana turistina. Likka pääsi tapaamaan serkkuja ja muita tuttuja, mudeja olikin kehässä ennätykselliset 27. Secin puolisiskon tytär Szófogadás Erdei Urnö hienosti voitti nuorten luokan ja tuli pn 2 saaden sertin, upea "pikku" likka taitaakin keräillä niitä monta ennen valioitumistaan. Szofogadas keräsi myös vet-rop ja vet-vsp tittelit. Mukava päivä mudi ihmisten seurassa, varsinkin oli kiva nähdä Szofogadas porukkaa, joiden kanssa kehien jälkeen vietimme "piknikkiä". Näyttelystä ostin Secille uuden nahkapatukan, joka on sopivan ohut Secin suuhun. Patukkaa sitten testailin kehässä näyttelyn jälkeen, ensin vähän näyttelyjuttuja ja sitten tokoa. Illalla olikin sitten muditreffien vuoro SuMu järjesti 35v vuotisjuhlat Ojankossa, ohjelmassa oli agilityä ja muuta mukavaa ajan vietettä. Agilityradalla Secillä meni hieman liian kovaa... Mukava ilta, kiitos järjestäjille!

muoks// Unohtui tuolta vet- liitteet edestä.

lauantai 19. maaliskuuta 2011

Vaihtelu virkistää

Jotenkin olen huomannut kirjoittavani aina vain agilitytreeneistä, ehkäpä syy löytyy siitä,ettemme treenaa lähes tulkoon mitään muuta kuin vain agilityä, ainakaan mistään muusta ei ole mitään kirjoiteltavaa. No mutta nyt tuleekin sitten jotain muutakin.

Torstaina kahden maan muotovalioni pääsi elämänsä ensimmäisiin virallisiin näyttelyharjoituksiin. Meillä oli agilitykouluttajien kokous hallilla, ja sopivasti sattui niin, että tuntia ennen kokousta oli samassa paikassa näyttelytreenit, joten pikku mudi pääsi muistelemaan näyttely käyttäytymistä. Pääasiassahan tuokin aika meni seisoskeluun, mutta ehkäpä se oli ihan hyväksikin Secille, joka kävi hieman kierroksilla esteiden takia. Jossain vaiheessa mudi sitten antoi periksi ja kävi makoilemaan maahan. Vihdoinkin kun pääsimme "kehään" Seci seisoi ihan kivasti pöydällä, antoi suht moitteettomasti koskea itseensä ja liikkeet olivat tietenkin Secin alaa. Maassa treenituomari hieman pelästytti Secin, joka ei ollut valmistautunut siihen,että mies koskeekin vielä, muta pienen väistön jälkeen Seci antoi koskea ihan hyvin. Ihan kivat treenit, jotka tekivät Secille varmasti hyvää.

Tänään tokoilimme pitkästä aikaa, kivasti pikku mudi muistaa kaiken ja tekee hyvällä temmolla hommia. Pitäisi nyt vaan muistaa treenata useammin ja etsiä keväälle jotkut tokokokeet, niin saisi ehkä hieman motivaatiota treenaamiseen.

No mutta vaikka alussa lupailinkin, ei tämäkään postaus voi jäädä paitsi agilitystä. Tänään teimme tokon jälkeen juoksukontakteja kotona, hetken mielijohteesta johtuen kaaret olivat sisällä joten teimme ilman, ja mikä oli hienointa Seci teki kaikki toistot täydellisiä ja hienoja juoksuja, hieman olin ylpeä pikku koirasta, joka vielä kaiken lisäksi palautti heittelemäni lelut minulle takasin.

torstai 27. tammikuuta 2011

Pimeetä menoa...

Eilen jäi pakkasen takia treenit väliin, harmi tämän vuoden ensimmäiset kisat kun lähestyvät nopeaa tahtia, ja vielä olisi hiomista, jotta pystyttäisiin parhaimpaamme. No eips mahda minkään.

No Seci joutui olemaan koko päivän sisällä pakkasen takia ja energiaa riitti taas vaihteeksi, joten uskallauduimme illalla hieman pidemmälle lenkille pimeään ja kylmään yöhön, onneksi on hyvät toppavaateet niin omistajalla kun koirallakin. Pelkkään lenkkiin emme kuitenkan tyytyineet vaan frisbee lähti mukaan. Pidemmän aikaan olen jo motivoinut itseäni taas treenaamaan tokoa, kun tuossa koirassa voisi olla jonkin verran potentiaallia siihenkin, ja nyt sain vihdoin ja viimein taas aikaiseksi treenata. Lenkillä teimme seuraamiskuviota, liikkeestä pysähtymiset seiso, istu, maahan ja luoksetuloja. Jossain tuo pikku mudi on itsekseen treenaillut kun toimi upeasti, mutta lopullisesti se jäi kiinni luoksetulon kohdalla. Kakarasta asti se on opetettu ja se on tullut aina eteen, josta en melkeinpä koskaan pyydä sivulla. Ja mitä mudi teki nyt, vauhdilla vaan paineli sivulle istumaan, pari kertaa testasin uudelleen ja aina vaan sama... Secin toiveesta päätin siirtää luoksetulon lopullisesti sivulletuloksi, kun ei me pk puolelle tulla koskaan kisaamaan.

Latvian kesäkuun näyttelyiden tuomaritkin on vihdoin ja viimein julkaistu. Mudeilla on lauantaina Manuel Loureiro Bourges (PT), ja sunnuntaina Barbka Novak (SI). Ensi kuussa lähtee ilmot menemään kun silloin on vielä halvin ilmottautuminen mahdollista. Sitten voimmekin alkaa jo valmistautua reissuun...